TT och upphovsrätten

N24 har idag en artikel som handlar om Tidningarnas telegrambyrå, TT, och hur de har tänkt att överleva om/när de stora tidningarna avslutar sina TT-abonnemang. Till exempel tänkter sig inte DN att forsätta med TT:s nyheter från och med 2006, som det verkar just nu.

Förutom att det är lite intressant att läsa att ”Det är intressanta tider just nu. Mycket är positivt. Det går bättre för TT än på många år. ” så ger TT en rejäl fot till de så kallade digitala omvärldsbevakningssajterna som finns på nätet. Det är inte utan att jag känner mig lite utpekad. Raoul Grünthal, VD på TT, uttalar sig:

Ett problem som han har ögonen på inför framtiden är upphovsrätten. Det finns företag som har programvara som söker av internet efter nyheter och säljer tjänster för omvärldsbevakning. Dessa så kallade agenter, eller spindlar, har ofta dålig koll på upphovsrättslagstiftningen och vidarebefordrar ofta TT-material.
- Först och främst måste vi se till att nyttja den lagstiftning som finns på området. Men vi måste också bli bättre på att
upptäcka när folk använder vårt material på ett felaktigt sätt. Det är något vi ser exempel på dagligen, säger han.
Raoul Grünthal har ett förflutet som bland annat vd och chefredaktör för Finanstidningen, som han startade som 23-åring efter studier vid Handelshögskolan i Stockholm.

Detta låter intressant! Ska vi i Sverige, precis som i Danmark, få reda på var gränsen går för att kopiera nyhetsrubriker och ingresser? Förhoppningsvis provas det hela i ett case där ”omvärldsbevakaren” har i alla fall några ekonomiska möjligheter att argumentera, t.ex. Aitellu eller NewsMachine, eller varför inte Yahoo News, Sverige eller Microsoft MSN News, Sverige.

  1. Erik Hjelmvik skriver:

    Vad gäller upphovsrätten så bör det vara okej att kopiera rubriker med stöd av citaträtten (bara man anger källa mm.). Med tanke på rättsfallet mellan Blocket och Allaannonser måste nästan användande av rubriker vara okej. Min gissning är att problem kan börja uppstå när man kopierar ingresser och (delar av) brödtexter.

    Men visst vore det fint om rättsläget förtydligades.

    Hur har det gått i Danmark förresten?

  2. Clas skriver:

    Kommentarer hur det ser ut i Danmark och speciellt om interimsutredningen från Juli 2002 om dåvarande nyhetssöksajten Newsbooster.com kan läsas t.ex. här: http://dansk-it.dk/sw752.asp
    Resultatet har påverkat t.ex hur http://www.nyheter.dk presenterar sina nyhetsrubriker. Jämför du med http://www.nyheter.se så ser du en tydligt skillnad på vilka ”listor” som anses skrida mot utredningens utfall. En sökning på Google på ”Newsbooster” hjälper dig att hitta fler intressanta uttalanden om detta.

    I Tyskland har det också provats rättsligt, och där är det numera (till viss del) tillåtet:
    http://www.earlham.edu/~peters/fos/2003_10_05_fosblogarchive.html#a106573306914009641

  1. There are no trackbacks for this post yet.